Netherlands
1.1 Deze algemene voorwaarden van Ambiente Direct GmbH (hierna ’verkoper’) zijn van toepassing op alle overeenkomsten die een consument of ondernemer (hierna ’klant’) met betrekking tot de door de verkoper in zijn onlineshop getoonde producten en/of diensten met de verkoper afsluit. Hierbij wordt het opnemen van eigen voorwaarden van de klant tegengesproken, tenzij anders is overeengekomen.
1.2 Een consument in de zin van deze algemene voorwaarden is iedere natuurlijke persoon die een rechtshandeling verricht voor doeleinden die overwegend buiten de zelfstandige uitoefening van een beroep of bedrijf vallen. Een ondernemer in de zin van deze algemene voorwaarden is iedere natuurlijke persoon of iedere rechtspersoon of iedere personenvennootschap die een rechtshandeling verricht in het kader van zelfstandige uitoefening van een beroep of bedrijf.
2.1 De in de onlineshop van de verkoper getoonde productomschrijvingen vormen geen bindend aanbod van de verkoper, maar dienen ertoe de klant uit te nodigen om een bindende overeenkomst aan te gaan.
2.2 De klant kan via het in de onlineshop van de verkoper geïntegreerde online bestelformulier een bestelling plaatsen. Hierbij gaat de klant, nadat hij de geselecteerde goederen en/of diensten in de virtuele winkelmand heeft gelegd en de digitale bestelprocedure heeft doorlopen, door het klikken op de knop ter afronding van de bestelling een bindende koopovereenkomst aan m.b.t. de goederen en/of diensten die zich in de winkelmand bevinden. De bestelling kan echter pas worden verzonden nadat de klant het hokje voor ’Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord’ heeft aangevinkt om de contractuele voorwaarden te accepteren.
2.3 De verkoper kan de bestelling van de klant binnen 5 dagen accepteren,
- door de klant een schriftelijke orderbevestiging of een orderbevestiging in tekstvorm (brief of e-mail) te sturen, waarbij de ontvangst van de orderbevestiging door de klant bepalend is, of
- door de bestelde artikelen aan de klant te leveren, waarbij de ontvangst van de artikelen door de klant bepalend is, of
- door de klant te vragen na levering van deze bestelling te betalen.
De verkoper stuurt de klant in elk geval een bevestiging van de bestelling toe met daarbij een toelichting over hoe de algemene voorwaarden via de functie 'Afdrukken’ gedownload en afgedrukt kunnen worden.
Als er meerdere van voorgenoemde alternatieven zijn, dan komt de overeenkomst tot stand, wanneer een van voorgenoemde alternatieven het eerst aan de orde is. Als de verkoper de bestelling van de klant niet binnen de genoemde termijn accepteert, dan geldt dit als afwijzing van de overeenkomst, met als gevolg dat de klant niet meer gebonden is aan zijn intentieverklaring.
2.4 Wanneer de klant bij de bestelling 'PayPal Expres’ als betaalmethode kiest, verstrekt hij door op de button ter afronding van de bestelling te klikken ook meteen een betaalopdracht aan zijn betalingsdienstaanbieder. Afwijkend van paragraaf 2.3 verklaart de verkoper in dit geval de bestelling van de klant te accepteren op het moment dat de klant op de button ter afronding van de bestelling klikt en de betaalopdracht verstrekt.
2.5 De termijn om de bestelling te accepteren begint op de dag na het plaatsen van de bestelling door de klant en eindigt aan het einde van de vijfde dag na het plaatsen van de bestelling.
2.6 Bij het plaatsen van een bestelling via het online bestelformulier van de verkoper wordt de inhoud van de overeenkomst door de verkoper opgeslagen. De klant ontvangt na het verzenden van zijn bestelling naast de overeenkomst de geldende algemene voorwaarden en klantinformatie in tekstvorm (bijvoorbeeld per e-mail of brief). Indien de klant een gebruikersaccount heeft aangemaakt in de online shop van de verkoper alvorens zijn bestelling te plaatsen, zullen de bestelgegevens gearchiveerd worden op de website van de verkoper en zullen ze gratis toegankelijk zijn voor de klant via zijn paswoord-beveiligde gebruikersaccount door het verstrekken van de relevante logingegevens.
2.7 Voordat de klant zijn bindende bestelling via het online bestelformulier van de verkoper verstuurt, kan de klant zijn ingevoerde gegevens met de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties wijzigen. Bovendien zijn alle ingevoerde gegevens voor het versturen van de bindende bestelling nog eens in een bevestigingsvenster te zien, en kunnen deze ook daar met de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties worden gecorrigeerd.
2.8 De verkoper staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2.9 Voor het sluiten van de overeenkomst is uitsluitend een Nederlandstalige versie beschikbaar.
2.10 Het proces van bestellen en het contact vinden doorgaans plaats via e-mail en automatische bestelafwikkeling. De klant dient ervoor te zorgen dat het door hem doorgegeven e-mailadres correct is zodat de door de verkoper naar dit e-mailadres verzonden berichten ontvangen kunnen worden. De klant moet er in het bijzonder voor zorgen dat eventuele spamfilters geen berichten blokkeren die worden verzonden door de verkoper of door met de afwikkeling van de bestelling belaste derden.
3.1 Herroepingsrecht voor consumenten
Consumenten kunnen op basis van de volgende voorwaarden een beroep doen op hun beroepingsrecht, waarbij een consument een natuurlijke persoon is die bij de sluiting van een overeenkomst niet in het kader van zijn handelsactiviteit of een andere zelfstandige economische activiteit handelt.
3.2 Herroepingsrecht
U heeft het recht om binnen een termijn van 60 dagen zonder opgave van redenen deze overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 60 dagen vanaf de dag
• dat u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de goederen in ontvangst heeft genomen en wanneer een bestelling bestaat uit één goed of meerdere goederen en het goed of de goederen tegelijkertijd wordt of worden geleverd of
• u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het laatste goed in ontvangst hebt genomen en wanneer een bestelling bestaat uit meerdere goederen en die goederen los van elkaar geleverd worden of
• u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste deelzending of het laatste gedeelte heeft ontvangen, wanneer u een goed hebt besteld dat in meerdere deelzendingen of stukken wordt geleverd.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons, Ambiente Direct GmbH, Krauss-Maffei-Str. 3, 30880 Laatzen, Duitsland, Telefoon: +31 970 1025 6742, Email: info@ambientedirect.com op de hoogte stellen door middel van een duidelijke verklaring (bijv. een brief per post of e-mail) over uw besluit om deze overeenkomst te herroepen. U kunt daarvoor het modelformulier voor herroeping gebruiken, maar dat is niet verplicht.
Om aan de herroepingstermijn te voldoen, volstaat het om uw verklaring over uw uitoefening van het herroepingsrecht te versturen voordat de herroepingstermijn is verstreken.
3.3 Gevolgen van de herroeping
Wanneer u deze overeenkomst herroept, zijn wij verplicht alle betalingen die wij van u ontvangen hebben, met inbegrip van leveringskosten (met uitzondering van de bijkomende kosten die zijn ontstaan doordat u voor een andere leveringsmethode heeft gekozen dan de goedkoopste standaardlevering die wij aanbieden) direct en uiterlijk binnen veertien dagen terug te betalen na de dag dat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. Voor het terugbetalen gebruiken wij dezelfde betaalmethode die u bij uw oorspronkelijke transactie hebt gebruikt, tenzij we nadrukkelijk een andere methode zijn overeengekomen. In geen geval worden hiervoor kosten gerekend.
We kunnen weigeren om de terugbetaling te storten totdat we de goederen hebben ontvangen of u bewijs heeft getoond dat u de goederen terug hebt gestuurd, afhankelijk van wat eerder plaatsvindt.
U moet de goederen direct en in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen na de dag dat u op ons op de hoogte hebt besteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen naar ons terugsturen of bij ons afgeven. De termijn is in acht genomen wanneer u de goederen terugstuurt voordat de termijn van veertien dagen is verstreken.
U draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de goederen die per pakketpost kunnen worden teruggezonden.
Voor goederen die vanwege hun aard niet normaal met de post kunnen worden teruggezonden, gelden de volgende bepalingen: de kosten van het terugzenden zijn afhankelijk van de afmetingen en het gewicht van de goederen alsmede van de gekozen wijze van levering. Voor goederen die per expediteur moeten worden geretourneerd, bedragen de kosten gewoonlijk tot 75 EUR binnen Duitsland, tot 150 EUR binnen de overige Europese Unie en tot 200 CHF in Zwitserland (niet-bindende schatting).
U bent slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van een behandeling die verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.
3.4 Einde van het herroepingsrecht
Het bovengenoemde herroepingsrecht geldt niet in het geval van overeenkomsten voor de levering van verzegelde goederen die op grond van gezondheids- of hygiëneredenen niet geschikt zijn om terug te sturen wanneer de verzegeling na levering is verwijderd.
Houd er rekening mee dat er geen herroepingsrecht geldt voor leveringen buiten de Europese Unie! Dit geldt niet voor leveringen naar Zwitserland en Liechtenstein.
4.1 De door de verkoper aangegeven prijzen zijn totaalprijzen, inclusief de wettelijke omzetbelasting. Eventuele afleverings- of verzendkosten worden in de betreffende productbeschrijvingen afzonderlijk aangegeven.
4.2 In geval van leveringen naar landen buiten de Europese Unie zijn in bepaalde gevallen extra kosten van toepassing die niet voor rekening van de verkoper zijn en die door de klant dienen te worden voldaan. Voorbeelden hiervan zijn kosten voor geldtransacties door financiële dienstverleners (zoals bepaalde vergoedingen voor overschrijving en valutaconversie) of invoerrechten en belastingen (zoals douanekosten).
4.3 De klant heeft verschillende betalingsmogelijkheden, die worden aangegeven in de onlineshop van de verkoper.
4.4 Wanneer de klant kiest voor vooruitbetaling dient het bedrag onmiddellijk na het sluiten van de overeenkomst te worden voldaan.
4.5 In geval van keuze voor de betalingsmethode 'PayPal’ verloopt de betaling via de betalingsdienstaanbieder PayPal (Europe) S.a. r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg overeenkomstig de toepasselijke gebruiksvoorwaarden van PayPal, die kunnen worden ingezien via https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/ua/useragreement-full?locale.x=nl_NL. Voorwaarde om voor deze betalingsmethode te kiezen is onder meer dat de klant een PayPal-rekening opent of reeds beschikt over een PayPal-rekening.
4.6 Bij keuze voor de betalingsmethode iDEAL machtigt de klant zijn bank, die bij het iDEAL-betalingssysteem is aangesloten, om de betaalopdracht uit te voeren. Na de machtiging voor deze betaalopdracht wordt het factuurbedrag van de rekening van de klant afgeschreven en naar de rekening van de verkoper overgeschreven. De verkoper wordt onmiddellijk geïnformeerd over de geslaagde betaling.
5.1 Voor zover niet iets anders is overeengekomen vindt de levering van artikelen plaats via verzending aan het door de klant aangegeven bezorgadres. Bepalend voor de afwikkeling van de transactie is het tijdens de bestelling aangegeven bezorgadres.
5.2 Bij goederen die door een expediteur worden geleverd, worden de goederen geleverd tot aan de openbare weg die zich het dichtst bij het leveradres bevindt, voor zover uit de verzendinformatie van de online-shop van de verkoper niet iets anders blijkt en voor zover niet iets anders is
5.3 Als de transportonderneming de verzonden bestelling terugstuurt naar de verkoper omdat aflevering bij de klant niet mogelijk was, draagt de klant de kosten voor de niet geslaagde verzending. Dit geldt niet wanneer de klant geen verwijt treft ten aanzien van de mislukte bezorging of wanneer hij tijdelijk verhinderd was om de levering in ontvangst te nemen, tenzij de verkoper de levering binnen een redelijk geachte termijn heeft aangekondigd.
5.4 Om logistieke redenen is het helaas niet mogelijk om bestellingen zelf af te halen.
In het algemeen zijn de wettelijke regelingen betreffende de aansprakelijkheid voor gebreken van toepassing en in bijzonder gelden de volgende bepalingen.
6.1 Voor klanten in de hoedanigheid van consument
- De klant moet het gebrek aan het geleverde artikel binnen twee maanden na ontdekking van de schade melden aan de verkoper.
- De verjaringstermijn voor klachten inzake gebreken bedraagt twee jaar vanaf het melden van het gebrek.
6.2 Afgezien van de contractuele vorderingen tot schadevergoeding op grond van de artikelen 9 en 10 van titel 1 in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek bestaat er geen aansprakelijkheid van de verkoper jegens de koper met betrekking tot gevolgschade of letselschade op grond van gebreken met betrekking tot de veiligheid van het geleverde artikel (BW 6:186, BW 7:24). Dit geldt niet
- wanneer de verkoper het veiligheidsgebrek kende of behoorde te kennen;
- wanneer de verkoper de aanwezigheid van het gebrek heeft tegengesproken of;
- indien het gebrek door schade aan een andere zaak zoals bedoeld in BW 6:190 vermogensschade van minder dan 500,- euro heeft veroorzaakt.
7.1 Handelt de klant als consument zoals bedoeld bij punt 1.2, dan geldt voor alle rechtsbetrekkingen van de partijen het recht van de staat waar de klant zijn gewone verblijfplaats heeft en niet het VN-verdrag inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken, maar uitsluitend de jurisdictie met betrekking tot alle geschillen aangaande overeenkomsten die zich specifiek richt naar de woonplaats van de klant.
7.2 Handelt de klant als ondernemer zoals bedoeld bij punt 1.2, dan geldt voor alle rechtsbetrekkingen van de partijen het recht van de staat waar de verkoper zijn hoofdkantoor heeft en niet het VN-verdrag inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken, maar uitsluitend de jurisdictie met betrekking tot alle geschillen aangaande overeenkomsten die zich specifiek richt zich naar de plaats van het hoofdkantoor van de verkoper.
8.1 De Europese Commissie stelt op internet onder de volgende link een platform beschikbaar voor de online beslechting van geschillen: https://ec.europa.eu/consumers/odr Dit platform dient als aanspreekpunt voor de buitengerechtelijke beslechting van geschillen op grond van verkoop- of dienstenovereenkomsten via internet, waarbij een consument betrokken is.
8.2 De verkoper is niet verplicht noch bereid deel te nemen aan een geschillenprocedure van een consumentengeschillencommissie.